Search
Close this search box.
سوالات متداول
آیا لازم است حسابهای انتظامی در ترازنامه افشا شود؟
حسابهای انتظامی از جمله حساب هایی هستند که نیاز به ثبت در ترازنامه ندارند.
چه روش هایی برای محاسبه بهای تمام شده استفاده میشود؟
استفاده از روش فایفو و میانگین موزون برای این کار بیشتر متداول است.
آیا برون سپاری بخش حسابداری سازمان به همه توصیه میشود؟

برون سپاری خدمات حسابداری از جمله کارهایی است که در چند سال اخیر به دلایل متعدد طرفداران زیادی پیدا کرده است. با برون سپاری حسابداری میتوان سریع تر به اهداف سازمان دست یافت و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. اگر مدیریت سازمانی را بر عهده دارید که برای اهداف خود برنامه ریزی دارید برون سپاری واحد حسابداری میتواند هم هزینه های پرسنلی را کاهش دهد و نفع اقتصادی برای شما داشته باشد و هم باعث بهره وری نیروی انسانی و رسیدن سریع تر به اهداف سازمان شود.

اطلاعات مالی و حسابداری برای مدیران سازمان چه مواردی است؟

مدیران شرکت های بزرگ و کوچک باید نظارت دقیقی بر امور مالی و حسابداری سازمان داشته باشند تا در آینده مشمول جرایم مالی نشوند. حداقل اطلاعاتی که یک مدیر سازمان باید بر آن ها اشراف داشته باشد عبارتند از: 1- زمان تشکیل پرونده های مالی و مالیاتی سازمان 2- چگونگی نگهداری دفاتر مالی و حسابداری سازمان 3- چگونگی تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی 4- نحوه ارائه گزارشات مالی و مالیاتی سازمان و اطلاع از اظهارنامه ارزش افزوده 5- نحوه ارائه گزارشات مالی فصلی سازمان

چرا به جای دفاتر قانونی از نرم افزار های پرکاربرد حسابداری استفاده نمیشود؟
بر اساس بخشنامه (۱۱۸/۹۴/۲۰۰-۹/۱۲/۹۴) استفاده از نرم افزار های حسابداری به جای تحریر دفاتر قانونی پیش بینی نشده و تنها در اصلاحیه های جدید بند ۱-۳ ماده ۶ استفاده از نرم افزار های حسابداری برای نگهداری اطلاعات دفاتر قانونی مجاز شده است اما لازم است که خلاصه ثبت های انجام شده در دفاتر انجام شود.
در صورتی که دفاتر قانونی حسابداری گم شوند باید چه اقدامی انجام دهیم؟

بر اساس ماده 13 آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تبصره ۳ در صورت مفقود شدن دفاتر قانونی صاحب دفتر ظرف مدت 30 روز موظف است در دفاتر قانونی جدید امضا، پلمپ و عملیات مربوطه را ثبت نماید. هر گونه تاخیر در این امور در اعتبار دفاتر خللی ایجاد نمیکند.

مهلت زمانی ارسال معاملات فصلی چقدر است؟
برای آن که گزارش صورت معاملاتی فصلی ارائه شود باید 1/5 ماه بعد از پایان هر فصل ارسال شود.
وظایف حسابدار چیست؟
حق السعی چیست؟
مزد چیست؟
مزد مبنا چیست؟
برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد؟
بهترین نرم افزار حسابداری در ایران چیست؟

سوالات متداول حسابرسی

حسابرسی بیمه چیست؟
حسابرسی سازمان چقدر زمان میبرد؟
در صورتی که اختلافی بین استاندارد های حسابداری وجود داشته باشد، سازمان امور مالیاتی چگونه برخورد میکند؟
اظهارنظر حسابرسی چیست؟
خدمات حسابرسی داخلی شامل چیست؟
برنامه حسابرسی مالیاتی چیست؟

سوالات متداول مالیاتی

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و سازمان ها چقدر است؟
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای شرکت ها و سازمان چقدر است؟
مهلت ارسال صورت معاملاتی و گزارشات معاملاتی برای شرکت ها و سازمان چقدر است؟
برای ارسال لیست مالیات بر حقوق چقدر فرصت داریم؟
نحوه دریافت گواهینامه ارزش افزوده؟
زمان قرارداد های مالیاتی چقدر است؟
چرا شرکت ها باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند؟
آیا نوع شرکت بر میزان پرداخت مالیات تاثیر دارد؟
اگر اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر ارسال نشود جریمه چگونه محاسبه میشود؟
آیا صاحبان املاک تجاری موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند؟
زمان بررسی مالیاتی برای مشاغل مختلف چیست؟
نحوه ارسال اکترونیکی اظهارنامه مالیاتی؟
نرخ مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه میشود؟
نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده؟
انواع مالیات کدامند؟
برگ تشخیص مالیات چیست؟
وکیل مالیاتی کیست؟
چرا باید وکیل مالیاتی داشته باشیم؟

سوالات متداول مشاوره مالی و مالیاتی

نرخ مشاوره مالی چقدر است؟
نرخ مشاوره مالیاتی چقدر است؟
چرا برای مشاوره مالی و مالیاتی به شرکت حسابداری آریا تهران اعتماد کنم؟
چگونه مالیات کمتری بپردازیم؟

سوالات متداول درباره شرکت حسابداری آریا تهران

چطور از خدمات مالی و حسابداری شرکت حسابداری آریا تهران استفاده کنم؟
قرارداد های حسابداری در شرکت حسابداری آریا تهران به چه صورت است؟
مدت قرارداد های مالیاتی در شرکت حسابداری آریا تهران چقدر است؟
موسسه حسابداری آریا تهران چه خدماتی ارائه میدهد؟

پاسخ به سوالات حسابداری آنلاین

ما در شرکت حسابداری آریا تهران بهترین و متخصص ترین کارشناسان مالی، مالیاتی و حسابداری و حسابرسی را گرد هم آورده ایم تا اگر سوالی برای کاربران عزیز ما پیش آمد کارشناسان ما در کوتاهترین زمان پاسخ کاربران را دهند و گره ای از مشکلات مالی و مالیاتی آن ها باز کنند. اگر سوالی در مورد مسائل مالی، مالیاتی، حسابرسی و حسابداری در ذهن شما وجود دارد میتوانید در قسمت دیدگاه ها سوال تان را مطرح کنید تا کارشناسان حوزه های مختلف سوال شما را در کوتاهترین زمان پاسخ دهند.

یکی از مزایای پاسخ به سوالات حسابداری آنلاین این است که شما هر سوالی داشته باشید میتوانید بیان کنید و کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ شما را میدهند و باز اگر ابهامی برای شما وجود داشت میتوانید تمام سوالات تان را مطرح کنید و پاسخ را به صورت رایگان و تخصصی دریافت کنید.

کراشناسان ما به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند و از زمان پرسش سوالات حسابداری و مالی و مالیاتی در کمتر از 2 ساعت پاسخ شما داده خواهد شد.

سامانه جواب به مسائل حسابداری

در صورتی که تعداد سوالات حسابداری و مالی و مالیاتی که در این صفحه مطرح میشود بیش از حد انتظار باشد ما تصمیم به راه اندازی سامانه جواب به مسائل حسابداری خواهیم گرفت. در این سامانه بر خط شما میتوانید در همان لحظه که سوال تان را مطرح میکنید منتظر بمانید تا کارشناس مربوطه به درگاه مورد نظر وصل شده و پاسخ سوال شما را بدهد.

البته لازم به ذکر است که پایه های راه اندازی سامانه جواب به مسائل حسابداری توسط گروه پاسخ به سوالات حسابداری پایه گذاری شده است و تصمیم داریم این سامانه را به عنوان مرجع تخصصی پاسخ به سوالات حسابداری در ایران معرفی کنیم.

به این ترتیب همگان میتوانند هرگونه سوال در حوزه امور مالی را در این سامانه بپرسد و با توجه به حوزه تخصصی کارشناسان مربوطه پاسخ سوال را خواهند داد.

پرسش و پاسخ حسابداری

کسانی که به هر طریقی زندگی شان به مسائل مالی و حسابداری گره خورده است همه به دنبال مرجع تخصصی پاسخ به سوالات حسابداری هستند که در کوتاهترین زمان درست ترین پاسخ را به آن ها بدهند. مراجع زیادی در دنیای وب در اختیار شما قرار دارند اما آیا همه این مراجع پاسخ صحیحی به شما ارائه میدهند؟ آیا سرعت پاسخگویی این مراجع آنقدر بالاست که اگر باز هم ابهامی برای شما وجود داشته باشد بتوانید در همان لحظه سوالتان را مطرح کنید و به سرعت پاسخ دریافت کنید؟ آیا پشتیبانی در این حوزه وجود دارد و شما میتوانید به این تیم اعتماد کامل داشته باشید؟

در واقع ما در شرکت حسابداری آریا تهران مرجع تخصصی پاسخ به سوالات حسابداری در ایران را راه اندازی کرده ایم و بهترین کارشناسان را در حوزه های مختلف مالی، مالیاتی، حسابداری و حسابرسی گرد هم آورده ایم. سرعت پاسخگویی به پرسش و پاسخ حسابداری در تیم تخصصی پاسخ به سوالات حسابداری کمتر از 2 ساعت میباشد و اغلب سوالات به صورت انلاین و همزمان با پرسش شما پاسخ داده میشود.

در صورتی که بعد از مدتی باز هم سوالی درباره همان سوال قبلی برای شما ایجاد شد درگاه کاربری شما پاک نخواهد شد و تاریخچه سوالات تان باقی خواهد ماند و کارشناسان با توجه به پرسش و پاسخ حسابداری قبلی شما از شرایط پرسش تان مطلع خواهند بود و نیازی به صرف زمان زیاد برای تشریح مسائل مالی تان نخواهید داشت.

پاسخ تلفنی به سوالات حسابداری

از دیگر امکاناتی که شرکت تخصصی حسابداری آریا تهران برای کاربران عزیز فراهم کرده است پاسخ تلفنی به سوالات حسابداری و مالی و مالیاتی به صورت رایگان به کاربران عزیز میباشد. شما میتوانید هر سوالی در هر زمینه مالی و حسابداری دارید را به صورت تلفنی از کارشناسان ما بپرسید و پاسخ و راهکار مناسب را به صورت رایگان دریافت کنید. اگر پرسش حسابداری شما ضروری و واجب است و میخواهید خیلی سریع جواب دریافت کنید بهتری کار این است که با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید و پاسخ سوال تان را در کوتاهترین زمان دریافت کنید.

کانال پرسش و پاسخ حسابداری

تیم حسابداری آریا تهران برای آن که کاربران سوالات متداول حسابداری را سریعتر پیدا کنند و اگر قبلا به پرسش مشابه آن ها پاسخی داده شده بود پاسخ را مشاهده نمایند و زمان زیادی صرف نکنند کانال پرسش و پاسخ حسابداری را راه اندازی کرده است. در کانال پرسش و پاسخ حسابداری و امور مالی و مالیاتی هرچه سوال در حوزه های مختلف مالی، مالیاتی، حسابرسی و حسابداری که از قبل کاربران پرسیده اند به صورت طبقه بندی شده قرار داده شده است و شما میتوانید با یک سرچ ساده سوال مشابه سوال تان را مطرح کنید. به این ترتیب دیگر نیازی به پاسخ تلفنی به سوالات حسابداری و یا سامانه جواب به مسائل مالی و حسابداری به صورت آنلاین نخواهید داشت.

زمان پاسخگویی به پرسش و پاسخ حسابداری

مجموعه حسابداری آریا تهران مرجع تخصصی پاسخ به سوالات حسابداری در ایران است که متخصص ترین کارشناسان را در گروه پاسخ به سوالات حسابداری و مالی و مالیاتی گرد هم اورده است. سرعت پاسخگویی به پرسش و پاسخ حسابداری در مجموعه آریا تهران کمتر از 2 ساعت میباشد و در صورتی که از سیستم پاسخ تلفنی به سوالات حسابداری ساتفاده کنید میتوانید در همان لحظه پاسخ سوالت حسابداری را دریافت کنید.

پاسخ به سوالاتحسابداری نیاز به تخصص زیادی دارد و کسانی میتوانند در این حوزه موفق باشند که تخصص و تجربه کافی داشته باشند تا بتوانند مطابق با قوانین و اصلاحات جدید پاسخ به سوالات حسابداری آنلاین و تلفنی را درکوتاهترین زمان بدهند.

 

62 پاسخ

  1. با سلام لطفا تمام سوالات حسابداري را ارسال فرمايييد با تشكر از مقاله هاي اموزنده اي كه در سايت تان گذاشتيد

    1. سلام .ممنون از پاسخگویی شما .بابت پیش دریافت ساخت پروژه بوده که بعد از چندین سال از قطع همکاری و حدود 12سال ،با توجه به اختلاف حساب (سر رقم استرداد مبلغ پیش دریافت) تا اینکه 4 سال قبل سر رقمی به توافق رسیده بودیم که بعد از چند ماه ناگهان ضمانتنامه های مار ا ضبط کردند ومبلغ 5 برابر باآنچه به توافق رسیده بودیم راازحساب شرکت نزد بانک برداشت نموده وحدود 4 سال طول کشیدطی شکایت وگرفتن وکیل توانستیم به نتیجه برسیم.

  2. سلام روز بخیر دو تا سوال حسابداری داشتم ممنون میشم پاسخ بفرمایید.1- پرداخت حق الوکاله به وکیل در سند حسابداری به چه سرفصلی آورده میشود 2 – اگر وکیل مبلغی را بابت دعوای یک شرکت خصوصی باشرکت دولتی که از طریق رای دادگاه باتوجه به تاخیر و تورم مبلغ را دریافت به نفع شرکت خصوصی (حقوقی)وسپس طبق وکالتنامه آن رابه حساب شرکت خصوصی فوق واریز نماید به چه سرفصلی در سندآورده خواهد شد.

    1. سلام باید معلوم شود اون پولی که شرکت گرفته بابت چه موضوعی بوده و اینکه دادگاه برای چه موضوعی رای داده دعوای ملکی بوده یا دعوای پروژه ساخت بوده؟

    2. 1_ حق الوکاله هزینه های عمومی و اداری با معین هزینه های قضایی یا هزینه وکیل
      2_ سوال اگر بابت طلب از شرکت دولتی بوده حتما در حسابهای دریافتنی ثبت میشه. اگر بیش از طلب مبلغی گرفته شده به نفع شرکت خصوصی مقدار طلب در حسابهای دریافتنی و مازاد بر اون در حساب سایر درآمدهای غیر عملیاتی میاد

  3. سلام 

    برای محاسبه خالص حساب دریافتنی در روش درصدی از فروش های نسیه، اگه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول مانده داشته باشه ایا باید مانده نهایی ذخیره رو از حساب دریافتنی کم کنیم یا همان عددی که برا ذخیره گیری نیازه؟ 

    در پایان سال فروش خالص 75میلیون ریال ،مانده حساب های دریافتنی 8500000ریال،ذخیره م م 50000ریال بدهکار  و معادل یک درصد مبلغ فروش خالص به عنوان ذخیره محاسبه و منظور شده،خالص حساب های دریافتنی چند ریال گزارش می شود؟

    ممنون میشم سوال رو حل کنید

    1. سلام ی سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
      دریافت مبلغ ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال از شرکت پارسیان بابت تعمیر دستگاه های صنعتی تا پایان تیر ماه سال جاری چیه میشه ماهیتش

    2. سلام خسته نباشید
      من در شرکتی کار می کنم که در یک گروه است . یک زمین در مجاورت ژمین کارخانه به کمک گروه خریداری کردیم البته به نام شرکت و در حال حاضر در حال ساخت سوله جهت پرسکاری هستیم ما همه هزینه هایی که در پروژه انجام می شود در معین پروژه های در جریان تکمیل و در تفضیل راه اندازی ملک مجاور سایت ۲ ثبت کردیم . حتی هزینه های مالی مرتبط رو .ولی به نظر این حساب شلوغ شده و فکر می کنم نحوه ثبت ما غلط است . شرکت سوله ساز هم هر چی می فرسته در انبار شرکت خودمون رسید می کنیم بعد مصرف می زنیم از انبارهای خودمون هم وسایل لازم رو می دیم و مصرف می زنیم . پیشنهاد شما برای ثبت سند چیست.
      تا به حال از پرسنل شرکت ما در پروژه کار نکردن و فقط پیمانکار گرفتیم.ممنون می شم راهنمایی کنید

      1. سلام
        اگر سوله تحت مالکیت شرکت هست که اصلا تجهیزش ماهیت هزینه ای نداره ماهیت دارایی ثابت داره. اول به حساب پروژه در حال ساخت ببرید و بعد ببندید به سر فصل دارایی ثابت سوله و تجهیزات و غیره. و اینکه سند مصرف یعنی چی متوجه نمیشم. سند مصرف برای کالای در حال ساخت هست که در نهایت تبدیل به محصول آماده برای فروش میشه داریی ثابت که سند مصرف نمیخوره. پروسه تولید نیست که.

    3. مجموع خالص حساب دریافتنی پس از کسر یک درصد از ۷۵ میلیون ریال و کسر ۸.۵۰۰ میلیون ریال منهای ۵۰ هزار ریال .
      درآخر مبلغ ۸.۴۵۰ میلیون ریال منهای ۷۵۰ هزار ریال. میشود ۷.۷۰۰ میلیون ریال خالص حساب دریافتنی.

  4. سلام وقت بخیر، آیا امکان اصلاح حسابها بعد از بستن حسابها وجود دارد؟ به دلیل جا افتادن بعضی از فاکتورها ؟

    1. سلام اگر اظهار نامه مالیاتی انجام‌داده باشید و گزارشات ارزش افزوده و ‌فصلی رد کرده باشید و در دفتر روزنامه و کل نوشته باشد و قبلا یک بار اصلاح کردین نمیشود اصلاح کرد ولی اگر اظهارنامه رد نکردین و در دفتر روزنامه و کل ننوشتین میشود اصلاح کرد

  5. سلام .
    در ثبت اولیه سند بیمه تکمیلی در حسابداری ثبت مالیات ارزش افزوده باید انجام شود؟ یا مبلغ کل را یکجا سند بزنیم؟

  6. با سلام و عرض ادب حضور کارشناس گرامی :
    اینجانب در سال 93 جهت ثبت شرکت نشانی منزل محل سکونت والدینم را به عنوان نشانی شرکت معرفی کردم شرکت عملا هرگز تشکیل نشد و فقط ثبت شده روی کاغذ باقی ماند تا سال 99 که منحل کردم( هرساله اضهارنامه عدم فعالیت را ارسال کرده ام ) اکنون اداره دارایی خواهان دریافت مالیات اجاره از منزل مسکونی والدینم می باشد در حالیکه شرکت ( مستاجر ) وجود نداشته (از بدو تاسیس تا انحلال غیر فعال بوده )آپارتمان مورد بحث محل زندگی والدینم می باشد مبلغی بابت اجاره داده یا گرفته نشده …. استدعا دارم راهنمایی بفرمایید . زیاده گوئیم را ببخشید با سپاس فراوان

    1. با سلام.
      اشخاص حقوقی موظف به ثبت پرداخت فیش اجاره هستند. و یکی از اشتباهات معرفی منزل مسکونی به عنوان اقامت گاه قانونی شرکته. شما کاری نمیتونی انجام بدی باید مبلغ تعیین شده رو بپردازی جای شکایت نداره حتی زمانی که در عدم فعالیت هستید.

  7. سلام وقت بخیر بنده دانشجوی ترم۷ حسابداریم و یه ارائه در رابطه با صورتهای مالی تلفیقی بصورت جامع و کامل باید داشته باشم در حقیقت هرچی که مربوط به کاربرگ تلفیقی میشه
    تو این مقاله یه سوال جامع از ثبت های حذفی میخوام طرح کنم که علاوه بر حذف حساب سرمایه گذاری و حسابهای دریافتنی ، برای مابقی حذفیاتی که در کاربرگ صورت میگیره هم قسمتی رو بذارمف ممنون میشم در این راستا کمکم کنین

    1. سوال بسیار کلی هست و پاسخ جامع! برای شرکت در دوره های حسابداری و دریافت مشاوره رایگان میتوانید با همکاران ما تماس بگیرید

  8. سلام یک سوال در مورد درس مالی 1 هست که صورت سود و زیان بودجه شده میخواد ولی بلد نیستم چطور عکسش بفرستم که بگید بهم

  9. سلام می خواهم بدونم چرا ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ما که یه حساب دائمی ماهیتش بستانکاره واینکه چرا تو تراز نامه طرف بدهکار نوشته میشه

  10. سلام
    یه سوال دارم: یک زمین بین دو نفر معامله شده و خریدار به جای پرداخت پول به فروشنده ان مبلغ را در جاهایی که فروشنده گفته هزینه کرده. حالا بستانکازی فروشنده چطوری صفر میشه؟ ثبت سندشو میخام

  11. آیا اگر توافقی صورت گرفته باشه که اجاره اول ماه پرداخت بشه بازم میشه به حساب پیش پرداخت گرفت؟..

  12. با سلام و خسته نباشید .
    سوالی که دارم این است که شخصی وکالت محضری به من داده برای اجاره یا رهن نزل مسکونی اش . و همچنین قراردادی چند خط دارم که از بابت رهن یا اجاره منزل مسکونی اینجانب ده درصد حق الزحمه بردارم . حالا این منزل رهن رفته سال اول صد میلیون . سال دوم صدوبیست میلیون . و سال سوم 150 میلیون . حالا من ده درصد بخوام حق الزحمه خودم رو برداشت کنم چگونه است ؟ از مجموع این مبالغ باید ده درصد برداشت کنم و یا کل این مبالغ باید اجاره تبدیل بشه و به اونصورت ده درصد برداشت کنم ؟

    1. سلام باید به قراردادی که بستید توجه کنید. میتونید برای بهره مندی از مشاوره مالیاتی رایگان با ما تماس بگیرید

  13. سلام اگر حقوق يك كارمند ٩ماه زياد پرداخت شده باشد سند اصلاحي به چه صورت است ،ماليات و بيمه پرداختي چگونه محاسبه و ثبت سند ميشود

    1. براي كارمند بايد از حسابش كم شود ولي در بيمه اصلاح شده را ثبت كنيد و رد كنيد و نامه بزنيد و به تامين اجتماعي مراجعه كنيد
      و در ماليات ماه مورد نظر را انتخاب كنيد و ثبت اصلاحيه بزنيد

  14. سلام و خسته نباشید 1 – در خصوص استهلاک انباشته وقتی با مانده دارایی ها برابر میشود . چه عملیاتی بعد از آن انجام میشود 2 – در جواب کارفرما که وجه استهلاک انباشته کجا هست . چی باید گفت ؟

  15. سلام وقت بخير
    يه سوال داشتم، فرض كنيد براي خريد يك نرم افزار چك پرداخت كرديم
    كدوم روش صحيح سند زدن هست؟
    ١. *نرم افزار>بدهكار
    اسناد پرداختني> بستانكار
    *اسنار پرداختني>بدهكار
    بانك>بستانكار

    ٢. *نرم افزار>بد
    حساب پرداختني>بس
    *حساب پرداختني>بس
    اسناد پرداختني>بد
    *اسناد پرداختني>بد
    بانك> بس

    1. سلام براي خريد نرم افزار
      نرم افزار در دارايي هاي غير جاري ثبت ميكنيد
      نرم افزار بدهكار
      اسناد پرداختني بستانكار
      ولي اگر چك روز باشه خود سيستم ثبت وصولي ميزنه

  16. با سلام و خستہ نباشید ممنون میشم پاسخگو باشید ۔من پایہ حقوقم 4 میلیون ھست الان تو فیش جدیدم 3700 زدہ میگن برا طرح طبقہ بندہ مشاغل ھست و مابہ تفاوت اون رو بہ پایہ سنواتم اضافہ کردن این درست ھست؟ممنون میشم توضیح بدید

    1. موضوع خیلی جامع و کلی است باید اسناد حسابداری ثبت بشن و سود و زیان تعیین بشه ترازنامه باید بدست بیاد و بر اساس آن حساب های سود و زیانی را باید به حساب های انباشته ببندیم و از روی ترازنامه اختتامیه را بزنیم.

  17. سلام
    سوال حسابداری صنعتی
    باتشکر از شما
    ببخشید
    یک سوال واین است که :
    در صورت با اهمیت بودن اصافه (کسر)جذب سربار ان را (به ب ت ک ف )و کالای در جریان ساخت پایان دوره
    و کالای ساخته شده تسهیم میکنیم
    . سوال:مگر سریع بعد از پایان دوره این کار صورت نمیگیره .
    خوب در این بازه مگر کالایی فروخته میشه (منظورم زمانیه که بعد از پایان دوره مالی و قبل از شروع دوره مالی بعد است)

    1. در پایان دوره مالی انجام میشه دیگه. بقیه سوال بابت چیه؟ در سال جدید هم طبق روال اسناد ثبت و به حساب مرتبط سند میخوره

  18. سلام من یه شخصی رو دارم که محصولات کارخونه منو از من میخره و میبره به مغازه دارا میفروشه -و کارش همینه مث مامور پخشه
    من فاکتور رسمی باید براش بزنم با ارزش افزوده -درسته ؟
    ولی اون که هیچوقت فاکتوراشو ثبت نمیکنه توو معاملات فصلی و ارزش افزوده
    و به من میگه برام غیررسمی بزن -خب اگه غیررسمی بزنم این پولی ک از محل فروش به این شخص وارد شرکت میشه رو چی ثبت بزنم؟

    1. این شخص اگر کارمند شما محسوب میشه شما باید برای مغازه خریدار فاکتور بزنید. اگر به عنوان شخص حقیقی از شما خرید میکنه و شما با مغازه دار کاری نداری برای این شخص حقیقی باید فاکتور بزنی.
      در هر صورت فاکتور باید صادر بشه وگرنه اولا کتمان درآمد دارید از طریق مرجع ورودی حساب بدون مشخصات. دوما وقتی فاکتور نزدید و رسمی خرید کردید ولی رسمی نفروختید در گردش موجودی کالا و مواد به مشکل میخورید و گزارش سالانه رسیدگی مالیاتی رو نمیتونید به درستی تکمیل کنید

  19. سلام خوب هستید
    ببخشید چرا انحراف طرفیت سربار متغیر نداریم
    توی محاسبه ی سربار متغیر هم حجم امسال با پارسال متفاوته که
    واینکه انحراف هزینه سربار ثابت باید وجود نداشته باشه چون هزینه ثابت تا یک حجم خاصی که شرکت درنطر میگیره ثابته که

    ممنونم

    1. از نظر تئوری ثابت هست ولی به صورت واقع امکان انحراف در هر صورت به دلایل مختلف وجود داره

  20. سلام وقتتون بخیر
    برای تهیه ی صورت جریان های نقد عملیاتی ب روش مستقیم و غیر مستقیم هر۲ روش مالیاتو حساب کنیم؟من دقیقن وقتی حساب میکنم به اندازه مالیات جواب اخراشون متفاوت میشه

  21. سلام ، میشه لطفا جواب این سوالا رو بفرمایید لطفا

    برای اثبات نهایی مانده حساب حسابهای دریافتنی یک شرکت، حسابرسان مستقل چه اقداماتی باید به عمل آورند؟

    راه های اثبات حسابهای دریافتنی ؟

    حسابرس مستقل در رسیدگی به حساب سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها به کدام روشها باید روی آورد؟

  22. سلام.
    یه سندی میخوام بزنم به عنوان پیش پرداخت رهن. مشکل اینجاست که مبلغش سال پیش پرداخت شده و سال مالی هم بسته شده. برای امسال اگه این سند و بخوام بزنم چه طور میشه تو نرم افزار حسابداری بزنم؟
    اگه دارایی، پیش پرداخت رهن و بدهکار کنم اونوقت سند مقابلش چی باید بستانکار بشه؟

  23. سلام شرکت پیمانکاری هستیم بابت اختلاف حساب با طرف مقابل بخش زیادی از حسابهای دریافتنی سوخت شد ولی با فرض اینکه مطالبات سوخت شده مورد قبول دارایی نیست و با ثبت در قسمت هزینه ها شرکت زیان ده میشود که زیانده نیستیم با این تفاسیر چه ثبتی بزنم که نه هزینه باشد و نه زیانده شوم

  24. سلام
    صورت سود و زیان برای موسسه ای که کارش تعمیر و فروش تلفن همراهه باید به چه ترتیبی نوشته بشه
    اول درآمد خدمات یا فروش و اینکه تفکیک هزینه هاش چطوریه؟

    1. سلام اول موجودی کالای اول دوره به اضافه خرید های طی دوره بعد منهای موجودی پایان دوره و فروش خالص منهای بهای تمام شده کالای فروش رفته به اضافه درامد منهای هزینه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. 

 

وظایف حسابدار چیست؟

یک حسابدار باید تسلط کافی به مفاهیم پایه و اصولی حسابداری داشته باشد و توانایی کار با نرم افزار های حسابداری مطرح را داشته باشد. از ویژگی های اختصاصی این رشته میتوان به مواردی مانند توانایی ثبت اسناد حسابداری، تنظیم گزارشات مالی فصلی و دوره ای، مشخص کردن فرآیند های حسابداری سازمان، محاسبه حقوق و مزایا و دستمزد کارمندان، خرید نرم افزار حسابداری متناسب با فرآیند های قابل انجام در سازمان و … اشاره کرد.

حق السعی چیست؟

در پاسخ به این سوال که حق السعی چیست باید بگوییم که آنچه کارگر از کارفرمای خود بر اساس قرارداد دریافت میکند شامل مـزد یـا حقـوق، کمک عائله‌مندی، هزینه‌ های مسکن، خواروبار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آن‌ها حق السعی نامیده میشود.

مزد چیست؟

تمام وجوهی که کارگر به صورت نقدی و یا غیر نقدی از کارفرما دریافت میکند و در مقابل کار مشخصی را در ساعات معینی انجام میدهد.

مزد مبنا چیست؟

برای کسب و کار هایی که مشاغل ارزایبی میشوند و طبقه بندی خاصی برای آن ها وجود دارد مزد مبنا عبارت است از مزد گروه و مزد پایه.

برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد؟
در پاسخ به این سوال که برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد باید بگوییم که برای قبولی در رشته حسابداری دانشگاه های برتر کشور لازم است که در درس ریاضی نمرات بالای 18 کسب کرده باشید. دروس دیفرانسیل، ریاضی، گسسته، هندسه برای قبولی در این رشته باید قوی باشد.
بهترین نرم افزار حسابداری در ایران چیست؟

بهترین نرم افزار حسابداری را میتوانید در مقاله جامع ما مطالعه کنید. به طور کلی بر اساس فرآیند سازمان باید بهترین نرم افزار را تعیین کرد. نرم افزار های هلو، سپیدار در ایران جز پر کاربرد ترین نرم افزار ها هستند.

حسابرسی بیمه چیست؟

رسیدگی دفاتر و اسناد مالی کارگاه‌ها برای بررسی حسابهای هزینه ای و حصول اطمینان از پرداخت حق بیمه هزینه‌های صورت گرفته به وسیله کارگاه است. همچنین هر موضوع مشکوکی که از دفاتر استخراج شود مشمول بیمه با تعرفه به علاوه جریمه مربوطه خواهد شد که در مواردی، بدلیل عدم آگاهی شخص مبالغ بسیار زیادی از کارفرما اخذ خواهد شد. درصورت عدم پیشگیری کارشناسانه و صدور برگه اعلام بدهی دفاع از شخص بسیار سخت‌تر می‌شود.

حسابرسی سازمان چقدر زمان میبرد؟
بر اساس حجم کار و ، اسناد حسابداری، تعداد حساب های شرکت و تعداد طرف حساب های سازمان زمان مورد نیاز برای حسابرسی تعیین میشود.
در صورتی که اختلافی بین استاندارد های حسابداری وجود داشته باشد، سازمان امور مالیاتی چگونه برخورد میکند؟
در این مواقع بر اساس قوانین مالیاتهای مستقیم به موضوع رسیدگی میشود.
اظهارنظر حسابرسی چیست؟
در صورتی که حسابرس به این نتیجه برسد که نتایج مالی بر اساس استاندارد های حسابداری تغییرات مطلوبی دارد اظهار نظر مقبول حسابرسی میباشد. اگر در صورت های مالی تحریفی صورت گرفته شده باشد اظهار نظر مشروط میباشد. اگر حسابرس مدارک کافی برای اعلام تحریف در صورت های مالی داشته باشد گزارش حسابرس به صورت مردود ارسال میشود.
خدمات حسابرسی داخلی شامل چیست؟

1- تهیه ،تنظیم و اجرای برنامه های حسابرسی داخلی طبق استانداردهای حرفه ای 2- بررسی و ارزیابی سیستم کنترل داخلی وارائه پیشنهاد برای بهبود 3- بررسی و ارزیابی روشهای اجرایی حفظ داراییها و اموال 4- همکاری با حسابرسان مستقل و بازرسان داخلی 5- مطالعه و پیگیری موارد مندرج در گزارش های بازرسان قانونی

برنامه حسابرسی مالیاتی چیست؟
در این برنامه ارزیابی هایی برای کنترل حساب های داخلی سازمان انجام میگیرد. صورت اموال منقول و غیر منقول سازمان دریافت میشود. درآمد های متفرقه و حقوق و ادستمزد کارکنان سازمان بررسی میشود. به حساب های مالی سازمان، لیست بدهکاران و بستان کاران و صورت های حساب های بانکی رسیدگی میشود.
یک شرکت چه میزان باید هزینه صرف حسابرسی داخلی کند؟

هزینه‌ها، تمرکز و اندازه یک فعالیت حسابرسی داخلی باید متناسب با نیازهای فردی شرکت باشد. علاوه بر این، یک منشور حسابرسی داخلی نوشته شده توسط کمیته حسابرسی، بر میزان سرمایه‌گذاری سالانه حسابرسی داخلی تاثیر خواهد گذاشت. مقدار سرمایه‌گذاری شده باید به سطح و پیچیدگی ریسک‌های یک شرکت، پروفایل صنعت آن و مسئولیت های داده ‌شده به عملکرد حسابرسی داخلی بستگی داشته باشد.
این مورد با مطالعه سال ۲۰۰۷ مورد حمایت هیئت اجرایی شرکت توسط مدیریت حسابرسی جلسه پشتیبانی می‌شود. داده‌ها از این مطالعه نشان می‌دهند که بودجه‌های حسابرسی داخلی به طور مثبت با اندازه و پیچیدگی شرکت هم‌بسته هستند (همان طور که با درآمد اندازه‌گیری می‌شود). با این حال، این یک رابطه خطی نیست.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و سازمان ها چقدر است؟

پس از پایان سال مالی شما 4 ماه فرصت برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خواهید داشت.

مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای شرکت ها و سازمان چقدر است؟

پس از پایان هر فصل مالی شما 15 روز فرصت برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده خواهید داشت.

مهلت ارسال صورت معاملاتی و گزارشات معاملاتی برای شرکت ها و سازمان چقدر است؟

پس از پایان هر فصل مالی شما 1/5 ماه برای ارسال صورت معاملات فصلی فرصت خواهید داشت.

برای ارسال لیست مالیات بر حقوق چقدر فرصت داریم؟

1 ماه زمان لازم برای ارسال لیست مالیات بر حقوق میباشد.

نحوه دریافت گواهینامه ارزش افزوده؟

شما ابتدا باید پرونده مالیات ارزش افزوده تشکیل دهید و پس از وچود پرونده باید از طریق سایت ارزش افزوده درخواست دریافت گواهینامه ارزش افزوده نمایید.

زمان قرارداد های مالیاتی چقدر است؟

در شرکت حسابداری آریا تهران ما این تعهد را به شما میدهیم که تا پایان پروژه حسابداری و مالی در کنار شما هستیم و تا رسیدن به نتیجه دلخواه شما را همراهی میکنیم.

چرا شرکت ها باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند؟

هر شرکتی باید در کمتر از 2 ماه از تاسیس پرونده مالیاتی و حق تمبر مالیات سرمایه تشکیل دهد.در صورتی که سازمانی در زمان مقرر این کار را انجام ندهد بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم مرتکب جرم شده است.

آیا نوع شرکت بر میزان پرداخت مالیات تاثیر دارد؟

نوع شرکت هیچ تاثیری بر مالیات آن ندارد و آنچه به صورت مستقیم بر مالیات شرکت تاثیرگذار است عملکرد مالی سازمان میباشد. میزان سود حاصل از کارکرد از یگر عواملی است که بر میزان مالیات شرکت تاثیر دارد.

اگر اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر ارسال نشود جریمه چگونه محاسبه میشود؟

از زمان انقضای تاریخ معین برای ارسال اظهارنامه مالیات جریمه دیرکرد محاسبه میشود.

آیا صاحبان املاک تجاری موظف به ارسال اظهارنامه مالیاتی هستند؟

تمام مالکان امکلاک تجاری موظف به چرداخت مالیات هستن و باید اظهارنامه مالیاتی ارسال کنند. مالیات این افراد از میزان درآمد آن ها از اجاره املاک شان محاسبه میشود.

زمان بررسی مالیاتی برای مشاغل مختلف چیست؟

مامور مالیاتی وظف است بر اساس قوانین مالیات های مستقیم میزان مالیات بر درآمد مشاغل مختلف را تعیین و اخد کند.

نحوه ارسال اکترونیکی اظهارنامه مالیاتی؟

شما باید به سایت امور مالیات کشور به آدرس register.tax.gov.ir مراجعه کنید و با استفاده از رمز شخصی بهسامانه کاربری وارد شوید.از منوی سمت راست گزینه ابلاغ الکترونیکی را انتخاب کنید و گزینه درخواستفعالسازی غابلاغ الکترونیکی را انتخاب کنید. کادر های درخواست را پر کنید تا پیامکی برای شما مبنی بر تایید صحت اطلاعات ارسال شود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه میشود؟

در سال 1398 نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9% میباشد.

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده؟

برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده باید به سایت www.evat.ir مراجعه کرده و اظهارنامه مربوطه را ارسال کنید. در این سامانه شما باید گزینه تسلیم اظهارنامه عادی را انتخاب کنید.

انواع مالیات کدامند؟

انواع مالیات رامیتوان در 3 گروه طبقه بندی کرد : مالیات ابزاری- مالیات تشخیصی – مالیات قطعی.

برگ تشخیص مالیات چیست؟

این برگ توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تمام اصناف ارسال میشود که در آن میزان و نوع مالیات تعیین میگردد.

وکیل مالیاتی کیست؟

یک وکیل مالیاتی باید به تمام امور مالیاتی و قوانین مالیاتی تسلط کامل داشته باشد و به سازمان ها و شرکت ها مشاوره مالیاتی تخصصی ارائه دهد.

چرا باید وکیل مالیاتی داشته باشیم؟

در صورتی که وکیل مالیاتی متخصص و کار بلدی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید نه تنها این کار شما را از نظر اقتصادی در مضیقه قرار نمیدهد بلکه میتواند برای سازمان شما سود ده نیز باشد. یک وکیل مالیاتی با تجربه میتواند با راهکار های قانونی یمزان مالیات شما را به کمترین میزان کاهش دهد و از انجام کار هایی که سبب جریمه مالیاتی برای شما شود جلوگیری کند.

جرائم مالیاتی چیست؟

ماده ۲۷۴ الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱/ ۰۴/ ۱۳۹۴ موارد زیر جرم مالیاتی محسوب و مرتکب یا مرتکبان حسب مورد، به مجازات های درجه شش محکوم می‌گردند: – تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن – اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن – ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام – عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیاتهای مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده – تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مودیان دیگر به نام خود بر خلاف واقع – خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای در سه سال متوالی – استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

رسیدگی به مالیات اشخاص حقوقی چگونه است؟

رسیدگی ازطریق دفاتر: اگراشخاص حقوقی درموعد مقرر اقدام به ارائه اظهارنامه، ترازنامه، صورت سود و زیان، ارائه دفاتر قانونی روزنامه وکل اسناد و مدارک اعلام نمایند رسیدگی ازطریق دفاترصورت می‌گیرد. رسیدگی ازطریق علی الراس: اگراشخاص حقوقی ازارائه اظهارنامه مالیاتی درموعد مقررخودداری نموده و هم چنین تکالیف خود را اقدام ننمایند رسیدگی مالیات آنهارا ازطریق علی الراس انجام می‌پذیرد. رد دفاتر ازسوی هیئت بند ٣ ماده ٩٧ به علت عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر: درصورت عدم رعایت آیین نامه تحریر دفاتر پرونده مالیاتی شرکت مورد رسیدگی به هیئت بند ٣ ماده ٩٧ قانون مالیات مستقیم ارجاع داده می‌شود.

موارد مهم مد نظر اداره امور مالیاتی موقع رسیدگی به دفاتر چیست؟

فهرست برخی از مهم‌ترین پارامترهای کنترل حساب‌ها که مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد:

۱- کنترل سند حقوق و دستمزد ۲- کنترل لیست‌های بیمه با اسناد ثبت شده و پرداختی‌های بیمه ۳- کنترل سامانه حقوق اداره دارایی با لیست سیستم و بیمه ۴- کنترل استهلاک دارایی و اموال و ثبت‌های تعدیلی آنها ۵- کنترل گردش مواد در پایان سال ویژه واحدهای تولیدی ۶- کنترل مربوط به مالیات و ثبت هزینه اجاره ۷- کنترل محاسبات نیروهای تسویه شده و عیدی پایان سال ۸- کنترل زونکن مغایرت بانکی و صورت مغایرت‌ها ۹- کنترل دقیق ثبت‌های حسابداری مالیات بر ارزش افزوده ۱۰- کنترل حساب ذخیره مالیات ۱۱- کنترل حساب سایر ذخایر مانند آب و برق و گاز در پایان سال ۱۲- کنترل مانده حساب بدهکاران و بستانکاران و اخذ تاییدیه ۱۳- کنترل و تطبیق گزارش‌های مربوط به صورت معاملات فصلی ۱۴- کنترل وضعیت معافیت‌ها اگر با اشخاص حقیقی سروکار دارید ۱۵- کنترل ثبت‌های مربوط به جاری شرکاء در هنگام ورود و خروج وجه نقد ۱۶- کنترل حساب سود انباشته و یا زیان سنواتی

آیا نوع شرکت در میزان و محاسبه مالیات شرکت تاثیر گذار است؟

خیر. نوع شرکت بر میزان و محاسبه مالیات تاثیر گذار نیست. مالیات شرکت تحت تاثیر عملکرد مالی شرکت به طور سالیانه و سود خالص آنها بعد از رسیدگی دفاتر شرکت است.

نرخ مشاوره مالی چقدر است؟
بر اساس فعالیت و عملکرد شما برای راه اندازی یک فعالیت سوآور نرخ مشاوره مالی تعیین میشود. برای اطلاع از نرخ مشاوره مالی میتوانید با همکاران ما در شرکت حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.
نرخ مشاوره مالیاتی چقدر است؟

بر اساس نوع شرکت و سازمان فعالیتی شما و میزان درآمدو عملکردتان نرخ مشاوره مالیاتی به شما اعلام میشود. برای اطلاع از نرخ مشاوره مالیاتی با ما تماس بگیرید.

چرا برای مشاوره مالی و مالیاتی به شرکت حسابداری آریا تهران اعتماد کنم؟
شما با حضور در جلسه مشاوره مالی و مالیاتی در صورتی که در پایان جلسه از نتیجه حاصل شده راضی نباشد هزینه مشاوره به شما عودت خواهد شد.
چگونه مالیات کمتری بپردازیم؟
راهکار های قانونی برای کاهش حداکثری مالیات از مهمترین خدماتی است که در مشاوره مالیاتی به شما ارائه میشود. این کار تنها از عهده مشاوران مالیاتی با تجربه و کاربلد برمیاید که برای مشاغل مختلفی امور مالیاتی را بر عهده گرفته باشند. مشاوران مالیاتی شرکت حسابداری آریا تهران با برترین و متخصص ترین کارشناسان مالیاتی برای ارائه خدمات در خدمت شما میباشند.
عقد قرارداد با یک شرکت حسابداری بهتر است یا استخدام یک حسابدار؟
به دلیل گستردگی و حجم بالای اطلاعات مالی و قوانین مالیاتی، بهتر است کادر مالی از افرادی با مسئولیت و متعهد و متخصص تشکیل شده باشد. با توجه به حساسیت و اهمیت بالای این امور، پیش می‌آید که کادر مالی یک شرکت احتیاج به مشاوره‌های تخصصی در مورد مالیات، بیمه، نرم افزارهای مالی، حسابرسی و غیره داشته باشند که به طور معمول مجموعه‌های ارائه دهنده خدمات حسابداری، به خاطر روابط قوی و موثری که با جامعه حسابداری، حسابرسی و مالیاتی دارند. دارای توان بهتری نیز نسبت به حل و رفع نیاز شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی است.
چرا شرکت ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی می باشد؟
بر اساس قوانین، هر شرکت تا ۲ ماه پس از تاسیس موظف به تشکیل پرونده مالیاتی و همچنین ابطال حق تمبر مالیات سرمایه می باشد. اگر شرکت اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی در موعد مقرر نکند به موجب قانون مالیات های مستقیم مرتکب جرایم مالیاتی می شود.
اطلاعات مالی و حسابداری مورد نیاز مدیران شامل چه مواردی است؟

صاحبان کسب و کارها به ویژه مدیران شرکت‌های تازه تاسیس برای جلوگیری از زیان و جرائم مالیاتی می‌بایست دارای حداقل اطلاعات در زمینه مالی، مالیاتی و حسابداری باشند. مدیران برای آگاهی بیشتر، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشند: ۱- فرآیند و زمان تشکیل پرونده مالیاتی شرکت ۲- فرآیند و زمان پلمپ دفاتر روزنامه و کل ۳- فرآیند نگهداری دفاترحسابداری ۴- فرآیند ارائه گزارشات معاملات فصلی و اظهارنامه ارزش افزوده ۵- فرآیند تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۶- فرآیند دریافت مفاصا حساب مالیات و بیمه

چرا با وجود نرم افزارهای معتبر حسابداری، تحریر دفاتر قانونی مورد نیاز است؟

در آئین نامه تحریر دفاتر، محلی برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیش بینی نشده است و اداره کل باید در قانون تحریر دفاتر مدنظر قرار گرفته و اصلاح گردد. طی بخشنامه (۱۱۸/۹۴/۲۰۰-۹/۱۲/۹۴) باتوجه به آیین نامه جدید پس از اصلاحیه در قسمت اخیر بند ۱-۳ ماده ۶ اشاره‌ای به پیش بینی حذف دفاتر دستی شده است. نرم افزارهای حسابداری مورد قبول آئین نامه تحریر و نگهداری دفاتر است، لیکن بایستی اطلاعات از دفاتر به نرم افزار منتقل گردد و ثبت خلاصه در دفاتر انجام شود.

اگر استانداردهای حسابداری و حسابرسی دچار مغایرت با قانون مالیاتهای مستقیم شود، برخورد سازمان امور مالیاتی با آنها چگونه است؟
در صورت وجود تضاد یا مغایرت، مقررات قانون مالیاتهای مستقیم برتری خواهد داشت.
کارمند رسمی دولت می تواند از سهامداران یا عضو هیات مدیره باشد؟
کارمند رسمی دولت اگر 20% از سهام شرکت را در اختیار داشته باشد، می تواند سهامدار باشد و بدون داشتن حق امضا فقط می تواند عضو هیات مدیره شود.
اگر دفاتر قانونی مفقود شود، چه اقدامی باید کرد؟
طبق ماده ۱۳ آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تبصره ۳ زمانی که دفاتر موضوع این آیین نامه توسط مقامات قضایی یا سایر مراجع قانونی و یا به دلایلی خارج از اختیار مودی از دسترس مؤدی خارج شود و صاحب دفتر از تاریخ وقوع این امر حداکثر ظرف 30 روز دفاتر جدید امضا، پلمب و عملیات آن مدت را در دفاتر جدید ثبت کند، تاخیر ثبت عملیات در این مدت به اعتبار دفاتر خللی وارد نخواهد کرد.