Search
Close this search box.
سیستم گذاری

سیستم گذاری اطلاعات حسابداری: پایه‌ای مؤثر در مدیریت مالی و گزارشدهی سازمان‌ها

      سیستم در معنای عام ، به مجموعه عوامل وابسته ای گفته می شود که نظام ارتباطی مشخصی دارند ، به ویژه زمانی که عوامل متعدد و روابط پیچیده باشد . هر سیستمی که اطلاعات موجود را پردازش و اطلاعات مورد نیاز را فراهم آورد یک سیستم اطلاعاتی Information System است و سازمان ، فرمها ، روشها و وسایل و تجهیزات پردازش اطلاعات را شامل میگردد . یک سیستم اطلاعاتی که اطلاعات مالی مورد نیاز را آماده و فراهم میکند ، سیستم حسابداری Accounting System نامیده میشود که در معنای خاص ، عبارت است از مجموعه ای شامل : سازمان ، انواع فرمها ، دفاتر و مدارک ، وسایل پردازش اطلاعات و همچنین اصول ، روشها ، دستورالعملها و شیوه هایی که در طبقه بندی حسابها ، انجام و ثبت معاملات و عملیات مالی ، کنترل دارائیها ، بدهیها ، حق مالی صاحبان سرمایه ، درآمدها ، هزینه ها و تهیه گزارشهای مالی یک موسسه بکار می رود.

سیستم گذاری

      هر سیستم حسابداری با یک اطلاعات مربوط به رویدادها ، معاملات و عملیات مالی را پردازش کند و صورتها و گزارشهای مورد نیاز را فراهم آورد . این کار مستلزم آن است که ابتدا اطلاعات مورد نیاز یا در واقع اطلاعات و گزارشهای خروجی سیستم تعیین و سپس اطلاعات ورودی لازم برای رسیدن به اطلاعات مزبور فراهم شود و سرانجام ، روشها و وسایلی که می تواند پردازش را انجام دهد ، انتخاب گردد . انتخاب طرق و وسایل پردازش اطلاعات علاوه بر شرایط محیطی و اقتصادی و تکنولوژیک جامعه ای که یک موسسه در آن فعالیت می کند به سه عامل اصلی زیر بستگی دارد :

1- حجم اطلاعاتی که باید پردازش شود .
2- مدتی که صرف پردازش اطلاعات می شود و زمانی که گزارشهای مالی مورد نظر باید آماده شود .
3- هزینه ای که باید صرف پردازش اطلاعات گردد .

      اطلاعات مالی را می توان از طریق سیستم دستی ، مکانیکی ، کامپیوتری و یا ترکیبی از آنها پردازش کرد ، اما در هر حال ، هر سه سیستم بدون در نظر گرفتن صرف زمان و سرعت کار ، نتایج یکسانی را فراهم می آورد .

سیستم حسابداری دستی

در این نوع سیستم ، کار حسابداری با قلم و مداد و بوسیله دست انجام میشود ، یک سیستم دستی حسابداری ممکن است ساده یا پیچیده باشد در سیستمهای ساده دستی ،انواع دفاتر و فرمهای حسابداری معدود و شمار صورتها و گزارشهای مالی محدود است حال آنکه سیستمهای پیچیده و پیشرفته دستی بر حسب مورد ، دفاتر اختصاصی و سیستمهای فرعی گوناگونی را شامل می شود که می تواند حجم بزرگی از اطلاعات مالی متنوع را پردازش وصورتها و گزارشهای مالی بسیاری را سریع و به موقع فراهم آورد . استفاده از وسایل مکانیکی و الکترونیک کوچک ، مانند ماشینهای حساب و ماشینهای صندوق POS (ماشینهای ثبت فروشهای نقدی ) در دهه های اخیر سرعت و صحت عملیات دستی را افزایش داده است .

      موسسات کوچک و متوسط می توانند کار حسابداری خود را به آسانی و با کارآئی ، با سیستم دستی مناسبی انجام دهند ، اما در موسسات بزرگ و بسیاربزرگ معمولاً از سیستم پردازش مکانیکی و کامپیوتری استفاده و فقط معدودی از اطلاعات با سیستم دستی پردازش می شود .

       متاسفانه بعضاً این تصور نادرست با اتکای بر قوانین ناقص موجود ، غلبه یافته است که سیستم دستی حسابداری منحصر به دفتر روزنامه عمومی و دفاتر کل و معین مندرج در قانون تجارت است از مزایا و امکاناتی که انواع دفاتر اختصاصی و سیستمهای فرعی دیگر دستی می تواند در کار حسابداری فراهم آورد ، چشم پوشی می شود ، حال آنکه همین سیستمهای فرعی توانسته است در طول زمان ، کار حسابداری واحدهای بزرگ را به خوبی انجام دهد و نیازهای اطلاعاتی وسیع واحدهای اقتصادی را به موقع بر طرف کند ، از طرفی سیستمهای مکانیکی و کامپیوتری حسابداری موجود بر تجارب حاصل از کاربرد سیستمهای پیچیده دستی متکی است و بدون آگاهی کامل از روشهای حسابداری نمی تواند به درستی درک شود و بجا مورد استفاده قرار گیرد .

سیستم حسابداری مکانیکی

      در این نوع سیستم ، غالباً عملیات دفترداری از جمله ثبت اولیه معاملات ، نقل ثبتهای دفتر روزنامه به دفتر کل و مانده گیری حسابها با استفاده از وسایل مکانیکی متنوعی مانند ماشین صندوق و سایر ماشینهای دفترداری انجام می شود . این سیستم بخصوص برای پردازش اطلاعات مربوط به معاملات مشابهی که تعداد آنها زیاد باشد ( مانند دریافت و پرداخت مکرر پول ) مفید است . اگر چه هنوز هم پردازش مکانیکی اطلاعات مالی رایج است ، اما در سالهای اخیر وسایل مکانیکی را بسیار محدود کرده است ، بطوریکه در حال حاضر ، پردازش مکانیکی غالباً جزء کوچکی از پردازش الکترونیکی اطلاعات را تشکیل می دهد .

سیستم حسابداری کامپیوتری

      در این نوع سیستم ، اطلاعات مالی به وسیلهء کامپیوتر و دستگاههای جانبی آن پردازش می شود ، در حال حاضر ، انواع مختلف کامپیوتر از قبیل : سوپر کامپیوتر ، کامپیوتر بزرگ ، کامپیوتر متوسط و کامپیوتر کوچک با سرعتها و ظرفیتهای متفاوت و نامهای تجاری متنوع به بازار عرضه شده و مورد استفاده است . با وجود اختلافهای زیادی که در شکل و اندازه و قدرت پردازش انواع کامپیوترها وجود دارد ، همگی این خاصیت مشترک را دارند که می توانند انواع اطلاعات را طبق برنامه ای که در حافظه آنها قرار می گیرد پردازش و اطلاعات پردازش شده را به شکلی که قبلاً در برنامه تعیین شده است ارائه کنند . در سیستمهای حسابداری کامپیوتری ، عملیاتی نظیر وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر و جدا کردن نسخه های چاپ شده و صحافی آنها ، معمولاً با دست یا با استفاده از وسایل و تجهیزات مکانیکی انجام میگیرد که سهم این گونه عملیات در پردازش اطلاعات ناچیز است .

اجزای سیستم حسابداری :
1- سازمان
2- فرمها
3- روشها
4- وسایل و تجهیزات
1- سازمان :

      مهمترین عامل هر سیستم حسابداری ، وجود کارکنان لایق و سازمان دادن آنان در تشکیلاتی مناسب است ، یک سیستم حسابداری در صورتی کارآمد خواهد بود که مجریان آن تخصص ، تجربه و مهارت لازم را برای درک و پردازش اطلاعات مالی داشته باشند . وجود کارکنان متخصص و ماهر شرطی لازم است اما کافی نیست ؛ بلکه سازمان دادان کارکنان در تشکیلاتی متناسب که وظایف ، اختیارات و مسئولیتهای آنان به درستی تفکیک و معین شده باشد ، عامل اساسی دیگری است که می تواند زمینه بهره گیری درست از خدمات کارکنان را فراهم آورد .

      علاوه بر این ، در یک سازمان ، باید انگیزه های لازم برای علاقمندی به کار و درستکاری وجود داشته باشد تا کارکنان وظایفشان را با دقت ، سرعت و صحت انجام دهند و در نتیجه سیستم به درستی کار کند .

2- فرمها :

      پردازش اطلاعات مالی مستلزم وجود مدارکی است که چگونگی وقوع و انجام معاملات و عملیات مالی را نشان دهد . اوراق و مدارکی را که چزئیات معاملات و عملیات مالی را در آن ثبت می شود اسناد و مدارک اولیه می نامند . از قبیل صورتحساب فروش ، رسید دریافت وجه و انواع دفاتر حسابداری و … که برخی از فرمهای مالی و دفاتر حسابداری را گاه می توان به صورت آماده از بازار تهیه کرد .

فرمهایی که در پردازش اطلاعات بکار می رود در صورتی مفید و موثر خواهد بود که در طراحی آنها نکات زیر رعایت شده باشد :

  • انتخاب ترتیبی منطقی ، ساده وقابل فهم برای وارد کردن اطلاعات
  • پیش بینی جای خالی مناسب و کافی برای نوشتن اطلاعات لازم
  • پیش بینی تعداد نسخه های لازم از هر فرم

در مواردی که تهیه بیش از یک نسخه از هر فرم برای مقاصد مختلف ضرور است استفاده از کاغذهای رنگی می تواند توزیع انواع نسخه ها را ساده کند .

3- روشها :

     روش در معنای عام راه عادی انجام دادن کاری معین و تکراری است ، روشهای حسابداری ، شامل گردآوری اسناد و مدارک اولیه ، ثبت و طبقه بندی اطلاعات مالی ، حفظ و نگهداری اسناد و مدارک و سرانجام تهیه گزارشهای مالی است . بدین ترتیب هر سیستم حسابداری شامل روشهای متعدد و متنوعی است که هر یک چگونگی ، ترتیب و مراحل انجام دادن عمل یا عملیاتی خاص را متناسب با اجزای سیستم در روال عادی ، در بر دارد . به عبارت دیگر ، هر روش حسابداری مشخص کننده این است که چه اقدامی ، توسط چه کسی ، در چه موقعی ، به چه ترتیبی و به کدام وسیله باید انجام شود . و مجموعه اقداماتی پیاپی که در اجرای یک کار معین ، توسط کارکنان مختلف در روال عادی ، باید صورت گیرد چیست و چه ترتیبی دارد .

      مبانی و اصول کلی روشهای ساده و سیستم های فرعی حسابداری انواع معاملات و عملیات تجاری و اجرای روشهای خاص بستگی به اهداف سازمانها میباشد و تنها توضیح این نکته لازم است : روشهایی که در هر سیستم بکار می رود باید دقیقاً با سایر اجزای سیستم هماهنگ باشد .

برای مثال : در یک موسسه کوچک که فقط یک کارمند حسابداری آن را اداره می کند تهیه برگه حسابداری به منظور ثبت دفاتر روزنامه و کل می تواند نوعی اتلاف وقت و انرژی باشد و یا در موسسه بزرگی که برای امور حسابداری از کامپیوتر استفاده می شود ، تهیه لیست حقوق و دستمزد به صورت دستی و دادن آن به کامپیوتر تلف کردن منابع مادی است .

4- وسایل و تجهیزات :

      در هر سیستم حسابداری , اعم از دستی یا کامپیوتری ، وسایل و تجهیزات (دستگاههایی) بکار گرفته می شود که ثبت ، نگهداری و پر دازش اطلاعات مالی را با سرعت و دقت بیشتری انجام می دهد . این دستگاهها بطور کلی ، در سه دسته بشرح زیر قابل طبقه بندی است :

4-1- ابزار و وسایل ثبت :

      قلم و مداد مهمترین و در عین حال ضروریترین وسیله ثبت و پردازش دستی اطلاعات مالی است ، استفاده از وسایل تحریر مناسب و مرغوب می تواند کیفیت کار حسابداری را بالا ببرد و از بروز اشتباهات ثبتی جلوگیری کند انواع ماشین های تحریر و چاپ ( چاپگرها ) از جمله وسایلی است که در تهیه صورتحسابهای مختلف برای پاکیزگی و کارآئی بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

4-2- وسایل بایگانی :

اسناد و مدارک حسابداری باید بطور مرتب بایگانی شود تا هنگام لزوم به راحتی در دسترس باشد برخی از اسناد و مدارک حسابداری ، ابتدا به صور موقت و به ترتیب تاریخ نگاهداری و پس از انجام دادن اقدامات بعدی به طور دائم بایگانی می شود ، فاکتورهای خرید و صورتحسابهائی که وجه آن دریافت یا پرداخت نشده است ، از جمله این مدارک است و معمولاً ابتدا در کلاسورهای به اندازه مناسب بایگانی و سپس به پرونده های مربوط منتقل می شود . اما در هر حال ، غالب اسناد و مدارک نهایتاً باید به مدت طولانی ، مثلاً پنج تا ده سال حفظ و بایگانی شود .

توضیحاً در سیستمهای کامپیوتری حسابداری ، قراردادهای بزرگ و انواع اسناد مالکیت بر روی دیسک های DVD , CD میتواند آرشیو شود که در اینصورت وسایل بایگانی و تجهیزات بایگانی فضای بسیار کمتری را اشغال می کند .

4-3- وسایل محاسبه :

:  چرتکه از وسایل قدیمی محاسبات مالی میباشد که امروزه ماشین حسابهای الکتریکی و الکترونیک و ماشینهای صندوق (Point Of Safe) که اختصاراً (POS) نامیده می شود هم در سیستمهای دستی و هم در سیتمهای کامپیوتری مورد استفاده است .

در سیستمهای کامپیوتری پردازش اطلاعات ، تقریباً تمام کار حسابداری به وسیله دستگاههای کامپیوتری در اندازه ها و توانهای مختلف انجام می شود ، هر دستگاه کامپیوتر معمولاً وسایل و ملحقات متناسبی برای دریافت اطلاعات و تحریر و تکثیر صورتحسابها و گزارشهای مالی دارد ، دستگاههای کامپیوتری که در یک موسسه بکار گرفته می شود باید متناسب با نیازهای آن موسسه باشد . دستگاههای کم ظرفیت یا نامناسب موجب گرفتاری و دوباره کاری است و دستگاههای بزرگ و پر توان ، در صورتی که از ظرفیت آنها در حد مطلوب استفاده نشود ، جاگیر و تلف کننده منابع خواهند بود .

ویژگیهای کلی یک سیستم حسابداری

اقتصادی بودن



اقتصادی بودن سیستم به این معنا است که اطلاعات مالی مورد نیاز با کمترین هزینه فراهم شود .

انعطاف پذیری



انعطاف پذیری به این معنا است که سیستم توانایی فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز را در شرایط متغیر کار و فعالیت اقتصادی داشته باشد و بتواند با تغییر قوانین ، مقررات ، اصول و روشهای حسابداری و تغییر سازمان واحد اقتصادی به سادگی تعدیل شود .

کفایت کنترلهای داخلی



کفایت کنترلهای داخلی به این معنی است که سیستم باید شامل روشهایی باشد که با اجرای آن مدیریت بتواند عملیات را به سهولت هدایت و نظارت کند و احتمال وقوع اشتباه ، تقلب ، سوءاستفاده و استفاده نادرست از دارائیهای واحد اقتصادی را به حداقل برساند .

صحت



صحت سیستم به این مفهوم است که اطلاعات مالی ( صورتها و گزارشهای مالی و ... ) که از طریق سیستم فراهم می آید . بدون اشتباه و هر چه بیشتر بر واقعیات عینی متکی و نزدیک باشد .

سادگی



سادگی سیستم یعنی این که پردازش اطلاعات با کمترین اقدام و با استفاده از ساده ترین وسایل ممکن انجام پذیرد و سوابق و مدارک و اطلاعات مورد نیاز سریع و آسان در اختیار قرار گیرد .

عملی بودن



عملی بودن سیستم به این مفهوم است که عملیات پیش بینی شده در سیستم با نیروی انسانی ، منابع و وسایل و تجهیزاتی که به سهولت قابل دستیابی است ، انجام گیرد .

لازم به یادآوری است که بین ویژگیهای مزبور تضادهایی آشکار وجود دارد و در یک سیستم برخوردار از بالاترین ویژگیها ، یک ویژگی می تواند ویژگی دیگر را نفی کند ؛ مثلاً ، ویژگی سادگی با صحت تعارض دارد و اتخاذ تدابیری برای تقلیل احتمال سوءاستفاده و تقلب می تواند به افزایش هزینه سیستم منجر شود .

      از این رو ، به تناسب تاکیدی که مدیریت یک موسسه بر هر یک از ویژگیها دارد ، باید بین ویژگیهای یک سیستم تعادلی کلی برقرار شود .

مراحل طرح و تدوین سیستم های حسابداری

1- مطالعه



د) این مرحله معمولاً با بررسی محیط کار ، انواع فعالیتها و سایر مختصات یک موسسه آغاز می شود و با بررسی نوع و برآورد حجم معاملات و عملیات مالی ادامه می یابد و سرانجام با تعیین اطلاعات مالی مورد نیاز مدیریت و سایر اشخاص ذیحق و ذینفع و ذیعلاقه به امور مالی موسسه پایان می گیرد . در این مرحله ، مطالعه و ارزیابی عوامل خارجی موثر بر موسسه و فعالیتهای آن از جمله قوانین و مقررات حاکم و سایر الزامات مربوط به امور موسسه نیز لازم است.

3- استقرار و اجراء



پس از پایان طراحی و پذیرش سیستم پیشنهادی ، استقرار و اجرای سیستم آغاز می شود . انجام دادن این مرحله ، به برنامه ریزی دقیق و هماهنگ کلیه کارها ، تدارک و تهیه کلیه فرمها و وسایل لازم و نیز به جلب همکاری کلیه افرادی نیازمند است که در اجرای سیستم نقش دارند . آموزش کارکنانی که مسئولیت اجرای سیستم را به عهده می گیرند از جمله نخستین اقدامات ضروری در این مرحله است .

2- طراحی



در این مرحله سازمان ، فرمها ، روشها و وسایل و تجهیزات لازم برای گردآوری ، نگهداری و پردازش اطلاعات مربوط به معاملات و عملیات مالی و کنترل دارائیها ، بدهیها و حق مالی صاحبان سرمایه ، درآمدها و هزینه ها به نحوی تعیین می شود که حسابها ، صورتها و گزارشهای مالی و یا به عبارت دیگر ، اطلاعات مالی مورد نیاز به موقع فراهم آید . اصول پذیرفته شده حسابداری به عنوان یکی از مبانی اصلی در طراحی هر سیستم حسابداری در نظر گرفته و رعایت می شود . در این مرحله معمولاً جزئیات سیستم و دستورالعملهای مربوط به چگونگی اجرای آن نیز تهیه می گردد .

4- بازنگری



پس از آنکه یک سیستم بکار گرفته شد ، میزان کارآئی آن سنجیده می شود و بر اساس نتایج بدست آمده ، در آن تجدید نظر و اصلاحات لازم به عمل می آید . سیستمی مناسب ، مطلوب و کارآمد است که اطلاعات مالی را سریع ، صحیح و به موقع پردازش کند .

نمایش سیستم حسابداری

      برای نشان دادن مسیر گردآوردن اطلاعات در یک سیستم و نمایش اقدامات لازم برای اجرای روشها غالباً از نمودار گردش کار یا نمودگر استفاده می شود . یک نمودار گردش کار نشان دهنده :

مدارک مورد استفاده برای ثبت اطلاعات
مسیر حرکت مدارک و اطلاعات
اقدامات لازم برای اجرای هر روش
روابط بین اقدامات
ترتیب یا توالی انجام اقدامات مختلف

      در هر سیستم حسابداری ، اطلاعات از اسناد و مدارک اولیه یا اطلاعات ورودی به صورتها و گزارشهای مالی یا اطلاعات خروجی جریان می یابد و در این جریان ، روشهایی در مراحل پیاپی به اجرا در می آید تا از اطلاعات موجود ، اطلاعات مطلوب فراهم شود . بدین ترتیب دو نوع نمودار گردش کار برای یک سیستم ترسیم می شود که عبارت است از:

نمودار گردش کار سیستم



که در آن روشها و جریان مدارک و اطلاعات در کلیه بخشهای سیستم نشان داده می شود و بر جزئیات روشها تاکیدی ندارند .

نمودار روش کار سیستم



که در آن اقداماتی که انجام پیاپی آنها در اجرای هر روش لازم است ، نشان داده می شود . این نوع نمودار را در سیستمهای کامپیوتری ، نمودگر برنامه (Program Flowchart) می نامند .